De klassieke deugden als ethische richtlijn

Corporate Ethics Can’t Be Reduced to Compliance

Wereldwijd zetten bedrijven steeds meer in op ‘compliance mechanisms’, richtlijnen om onethisch of schadelijk gedrag door medewerkers te vermijden. Het probleem is echter dat wanneer morele waarden in regeltjes worden gegoten, er een ‘checkbox’-mentaliteit ontstaat die alleen maar de indruk geeft risico’s te verminderen.

Harvard Business Review vindt het dan ook beter om de nadruk te leggen op de positieve eigenschappen die u wilt zien bij uw medewerkers. Hiervoor gingen ze de mosterd halen bij Plato, die 2.400 jaar geleden besloot dat positieve eigenschappen en morele waarden het best worden gestimuleerd door middel van gesprekken.

Als bedrijfsleiders een reeks gestructureerde gesprekken organiseren tussen leidinggevenden op alle niveaus en hun teams, creëren ze een sociaal proces waarin medewerkers positieve eigenschappen aanleren. Het artikel suggereert een lijst van vragen als leidraad, op basis van de zeven klassieke deugden (vertrouwen, medeleven, moed, rechtvaardigheid, wijsheid, zelfbeheersing en hoop).

Een bedrijfscultuur kan pas veranderen wanneer ze positieve eigenschappen echt absorbeert – en dat gebeurt niet aan de hand van opgelegde regels. Lees het volledige artikel hier.

terug

Contact

Vragen? Bemerkingen? Meer informatie?
Een initiatief van
Commotie
Coremansstraat 22/1
2600 Berchem